Det har nog släpt nu

Jag har inte orkat skriva sedan jag kom hem efter intensivutbildningen i säffle. Men det verkar som skrivkrampen har släpt nu.  Jag tänkte skriva lite om halkbanan i detta inlägg.

Halkbanan eller riskutbildning 2 som den numera heter var en rolig upplevelse. Jag trodde att det skulle bli läskigt och svårt men det var det inte alls.
Vi elever fick var sin bil att köra i och det var en underbar känsla att sitta helt själv i bilen och ha hela kontrollen själv. Man fick en riktig boost för att klara av körningen så man får köra ensam igen. 
Vi delades in i 2 grupper. Jag hamnade i den gruppen som skulle tvärnita på halt underlag först. Vi började med att bromsa på tort underlag och sedan på halt för att jämföra hur mycket längre stoppsträcka man får när vägen är hal.
När vi gjort det i olika hastigheter så stängde vi av abs systemet i bilarna och skulle försöka bromsa på det hala. Det var ju betydligt svårare nu. För att hålla rätt kurs så är man ju tvungen till att släppa bromsen vilket kändes helt fel men så är det.

Sedan bytte vi bilar med den andra gruppen och skulle köra på en kurvig väg. Först tog vi en provrunda i låg fart sedan skulle vi öka farten och försöka hålla oss på vår sida av vägen och det var ju lättare sagt än gjort. Man fick ratta bilen som en galning för att den inte skulle snurra men den sladdade rejält. Det var faktist riktigt kul när det var under kontrollerade former, men när man börjar att tänka att detta kan hända i den verkliga världen så var det inte riktigt lika kul.

Efter att vi kört så gick vi in och fick provkrocka i en hastighet av 7 km/h och det är en rejäl smäll man får redan i den låga hastigheten. Det är ungefär som att ramla raklång på golvet från stående.
Sedan skulle vi känna på hur det käns att volta med en bil. Vi satte oss två och två i bilen och spände fast oss. Sedan vände läraren bilen ett helt varv. Det var allt lite läskigt för tänk om bältet hade lossnat när man hängde på sidan eller upp och ner. Men nu har jag känt på det oxå och vet att bältet håller.

Ja detta var ungefär det vi gjorde ute på Grums halkbana. och det kostade 1900:-

Kommentarer
Postat av: Nanna

Oj jag hade ju missat det här inlägget! :O wää. inte visste jag att det var så farligt att ta körkort. låter ju läskigt (men roligt)

2009-05-15 @ 18:41:39
URL: http://www.nanna-maria.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0